Recenzia: Kapr Code – Cineuropa

– Dokumentárna opera Lucy Královej o českom skladateľovi Janovi Capperovi je mnohovrstevným dielom dokonalého, niekedy zápasiaceho pod ťarchou vlastných ambícií.

Nový film českého spisovateľa a režiséra Lucy KráľovejA kód kapary [+see also:
interview: Lucie Králová
]
ktorý sa prvýkrát na svete objavil v r Visions du RealDivízia Burning Lights je zatiaľ jej najambicióznejším počinom. Ide o mnohovrstevné dielo, ktoré zaujme festivaly zamerané na experimentálny dokument, sociálnu históriu a hudobnú tematiku, ako aj pre domáce publikum. Často je to však náročná hodina.

(Článok pokračuje nižšie – obchodné informácie)

Film, označovaný ako „dokumentárna opera“, sa zaoberá životom slávneho a kontroverzného českého skladateľa. Ján Caper. Na základe zbierky archívneho materiálu vrátane listov, novinových článkov, fotografií, správ tajnej polície a domácich videí Kaprovho Super 8 pozostáva z ôsmich dejstiev, prestávky (alebo „pauzy“, ako sa spomína vo filme) a epilógu. . Písaný text napísal aktivista Jerry Adamick،, ktorý výrazne vystupuje po boku dirigenta zboru Peter Viala a 17 členov Českého filharmonického zboru Brno.

Caperov životný príbeh je vyrozprávaný v chronologickom poradí a zbor ho doslova spieva v štýle „novej opery“, pričom hudbu zložil Petra Šusko: A cappella interpretácia je prerušovaná recitácia, ktorá skáče hore a dole v rámci určitých registrov. Klipy refrénu kontrastujú s výkonom často rozmazaných monochromatických domácich videí s ich zreteľnou snímkovou frekvenciou: na záberoch zo statických kamier sa obliekajú do čiernej a pracujú v oslnivom bielom interiéri štúdia. Často stoja, sedia alebo aj ležia v geometrických vzoroch, odzrkadľujúc neskoršie Capperove modernistické kompozície, v ktorých využíval metódu „kódovania“ a elektroakustické prvky.

Tento nepochybne formálny aspekt je jednou z vecí, ktoré zvýrazňujú ďaleko emotívny prístup k životnému príbehu skladateľa. Veľkú časť textu tvoria asociatívne texty a onomatopoje, ktorých jedným príkladom je opakovanie „ryby a raky(„Fish and Lobsters“ – Kapr znamená v češtine kapor), ktorý je vizuálne doplnený zábermi autora plávajúceho v jazere.

READ  Dominuje Netflixu film Denzel Washington?

Capper, narodený v roku 1914 (Ryby), bol vášnivým športovcom, ale zranenie mu spôsobilo necitlivosť nôh, takže ho často vidno sedieť alebo chodiť s palicami. Bol viac zapálený pre komunizmus a v roku 1951 mu bola udelená Stalinova cena po zložení veľkých zväzkov, ako je napríklad kantáta „V sovietskej zemi“, vďaka čomu sa stal vynikajúcim štátnym autorom. Paralelne prebieha rozprávanie o jeho osobnom živote: jeho prvá manželka a dve deti, priateľstvá so swingovým hudobníkom RA Dvorskoktorému sa ho podarilo dostať z väzenia spolu s odpadlíckym operným spevákom Pavel LodekarČo ho možno prinútilo vypátrať ho tajnou políciou. Po proteste proti invázii do Československa v roku 1968 v otvorenom liste Šostakovičovi bol na čiernej listine a jeho hudba bola zakázaná.

Dávno predtým mal Capper druhú manželku Lubišku a dcéru Magdalénu, ktorá je jedinou osobou, s ktorou sa vo filme krátko rozpráva. Nikdy nevedela o svojom nevlastnom bratovi Milošovi, ktorý skončil v psychiatrickom ústave. Vraj to tam Kapr jednoducho nechal a domáce videá, vysvetlené informáciami o tom, koľko minút každý dostal, sú tak blízko, ako nám film môže ukázať o jeho vnútornom svete: Lubiška má 112, Magdaléna 152 a Miloš len šesť minút .

Naopak, autorov spoločensko-politický príbeh je pútavý a podrobný a konečným výsledkom je dielo, ktoré zápasí pod ťarchou jeho ambícií. Bez emocionálnych investícií môže byť 90 minút pri avantgardnej hudbe vyčerpávajúce.

kód kapary Ide o spoločnú produkciu českých firiem DOCUfilm ​​Praha A mentálne obrázky Film VIRUSfilm Slovakia za účasti o Česká televízia So sídlom v Prahe Magické laboratórium. Lightdox Má medzinárodné práva.