Recenzia: Word – Cineuropa

Beata Barkanová sa úprimne, ale skromne pokúsila vyrozprávať príbeh života za komunizmu po sovietskej invázii do Československa v roku 1968.

Gabriella Mikulková, Martin Wenger, Lea Bankow a Anton Fricek V Slovo

Udalosti z minulosti majú tendenciu sa vracať dlho po tom, čo sa pôvodne stali, aby strašili budúce generácie alebo si aspoň vyžadovali, aby sa na ne pamätalo. V kontexte Českej republiky (a Slovenska) bola touto udalosťou sovietska invázia do Československa, ku ktorej došlo v roku 1968, a jej následky. Pravdepodobne každá rodina má príbeh o roku 1968 a Beáta Barkánová Jeden nám práve povedal vo svojej druhej funkcii, Slovoktorý bol prvýkrát uvedený v r Medzinárodný filmový festival Karlovy VarySúťaž.

(Článok pokračuje nižšie – obchodné informácie)

Václav Foch (Martin Wengerveteránka Českej televízie, ktorá s Barkanovou spolupracovala aj na jej prvom filme v roku 2018, momenty [+see also:
interview: Beata Parkanová
interview: Beata Parkanová
]
Muž vznešených zásad. Je rigoróznym, precíznym právnym expertom a notárom, ktorý je v nemenovanom českom meste vysoko uznávaný a pre jeho obyvateľov istým spôsobom autoritatívna osobnosť. Jeho skúsenosti, čistý register a pevné zásady však na zabezpečenie jeho pozície nestačia, pretože nie je členom vládnucej komunistickej strany a existuje záznam, že v roku 1946 hlasoval proti komunistom. Strana, ktorú zastupuje, agenti, ktorí navštevujú jeho kanceláriu, aby na neho tlačili, hovoria, že Václav mu vďačí za celú svoju kariéru a za svoju dôstojnosť.

Václav sa samozrejme obáva o svoju budúcnosť, pretože žije v období po sovietskej invázii, ale jeho manželka Věra (Gabriella Mikulková(aktívne prevažne v televízii), stojí pevne za ním, obetuje svoje pohodlie, aby mu bola oporou, ktorú potrebuje, a aby sa mohla postarať o ich dve deti. Kamaráti im radia, aby „urobili múdru vec“ a uzavreli s partiou dohodu, pretože je to vlastne menšia otrava, no Václav na svoje zásady nezanevrel. Čaká na svoj „trest“, ktorým môže byť odobratie licencie, premiestnenie alebo dokonca preradenie na podradnú prácu, na ktorú sa necíti byť spôsobilé – a čakanie môže pripomínať skôr mučenie ako samotný „rozsudok“.

READ  Absolvent odboru Pracovné a pracovné vzťahy vydáva historický román

Barkanova rozdeľuje svoj film do dlhých scén: Tieto pomerne statické a dialógmi poháňané sekvencie sú nakrútené buď v dlhších, stredne až ďalekých záberoch, alebo v sérii spätných záberov, takže Slovo Nedáva nám to vždy „filmový“ pocit. Pocit sledovania divadelnej hry je umocnený hereckým prejavom, ktorý má v podaní repliky zvýšený výraz a mierne rétorický tón. Krátke prestávky medzi scénami, ktoré obsahujú statické zábery hercov v ich charakterových úlohách, poskytujú úľavu od ťažkej a ponurej atmosféry.

Na vizuálnej úrovni, Slovo Trochu ako televízny film vďaka nefiltrovanému vizuálu plnému prirodzených farieb a mierne prísnemu produkčnému dizajnu sú súčasné prvky odstránené, nie však nahradené rekvizitami z obdobia, v ktorom je film zobrazený. Barkanová však občas vysvetľuje, že má zaujímavé režijné riešenia a kameramana Tomáš Juričič Je tiež vynaliezavý s niektorými svojimi chytľavými, umne komponovanými dlhými zábermi.

Na koniec, Slovo Pripadá mi to ako film natočený s úprimným motívom rozprávania príbehu. Problém je v tom, že tieto príbehy sa už rozprávali, a tak môžu mať problém nájsť si publikum mimo svojej špecifickej oblasti.

Slovo Bol vyrobený ako spoločná výroba Česka, Slovenska a Poľska. Hlavnou produkčnou spoločnosťou bola love.FRAME, koprodukčnými spoločnosťami boli AZYL Production, Kijora, Bontonfilm Studios a Česká televízia. Bontonfilm rieši aj distribúciu.