Recenzia: Fotofóbia – Cineuropa

– Benátky 2023: Ivan Ostrochowski a Pavol Pekarczyk sa pozerajú na vojnu na Ukrajine z podzemných tunelov metra očami dvoch detí a hľadajú pozitívne situácie

„Budú si to deti pamätať? – Pozitívny prístup vám môže pomôcť zabudnúť na všetko. Už sú to dva mesiace, čo 12-ročná Nikita uzrela svetlo. Jedného februárového rána ona a jej rodina (otec, mama a malá sestra) zišli do tunelov metra Tunely v Charkove, druhom najľudnatejšom meste na Ukrajine po hlavnom meste Kyjev, aby sa ukryli pred ruskými bombami, a doteraz sa nevrátili. Odvtedy sa objavili. Teraz je jar 2022 a v podzemí je s nimi ďalších 1 500 ľudí: ženy, muži, mladí a starí Starci, dokonca aj mačky a psy, všetci kempujú, ako najlepšie vedia v rôznych častiach stanice. Medzi všetkými týmito ľuďmi je dievčatko so smiešnymi zajačími ušami, ktoré reaguje na dotyk: volá sa Vika a stane sa pre Nikitu život zachraňujúcim zdrojom pozitívnych emócií fotofóbia [+see also:
interview: Ivan Ostrochovský, Pavol Pe…
]
nový film slovenskej filmovej dvojice Ivan Ostrochovský (Koza [+see also:
film review
interview: Ivan Ostrochovský
]
, Sluhovia [+see also:
film review
interview: Ivan Ostrochovský
]
) A Pavol Pekarczyk (Tiché dni [+see also:
film review
interview: Pavol Pekarčík
]
), ktorý sa predtým zúčastnil na produkcii dokumentu Zamatoví teroristi [+see also:
film review
]
V roku 2013.

(Článok pokračuje nižšie – Obchodné informácie)

Bol predstavený ako špeciálna udalosť v 20. storočí Giornate degli Autori Zostava – sa odvíja cez osemdesiate roky Filmový festival v Benátkach Tento nápaditý dokument, víťaz ceny za najlepší európsky film v tejto sekcii, sa pozerá na vojnu na Ukrajine zdola nahor, očami dvoch detí hľadajúcich lúč svetla. Na začiatku filmu vidíme nášho malého hrdinu (Nikita Tiščenko) Porozprávajte sa s lekárom o traume, ktorú ste prežili. Jej pokožka je suchá a vykazuje známky letargie. Potrebujete trochu čerstvého vzduchu a slnečného svetla. Ale ísť von, nad zem, nie je možné; Je to riskantné, hovorí jej na rovinu mama, ktorá s ľuďmi v zahraničí komunikuje cez mobil. Keď Nikita stretne Viku (Victoria Mats), opustené vagóny a trate metra sú teraz ich vlastným zábavným parkom a starý muž hrá na gitare (Vitalij Pavlovič) Začne im dávať rady o láske.

READ  Otázky a odpovede: Raina Rosner, autorka knihy „Midnight Starlight“

Množstvo diapozitívov, ktoré deti sledujú prostredníctvom scén, ktoré sa menia na Super 8 zábery divákov, nám režiséri využívajú na to, aby nám ukázali, čo sa deje nad zemou. Vidíme zábery jednotlivcov v ich každodennom živote, pred troskami a stĺpmi dymu, pokojných a vytrvalých. Je to prístup, ktorý pokračuje počas celého filmu a neponúka žiadnu skutočnú zápletku počas celého 71-minútového času. Namiesto toho, bez prehnanej patózy, zobrazuje ľudský stav ľudí, ktorí sú nútení zanechať všetko za sebou, z jedného dňa na druhý. Ostrochowski a Pikarczyk si na zobrazenie tragédie vojny vyberajú skôr cestu nádeje než zúfalstva: láskavý muž spieva texty o láske, zatiaľ čo dve deti hľadia k nebu a svojej budúcnosti.

fotofóbia Produkovali Punchart Films (Slovensko) a Cinémotif Films (Česká republika), v koprodukcii s Radio e Televisione Slovacca, Arthouse Traffic (Ukrajina), Televisione Ceca a Partizanfilm (Slovensko). Film zatiaľ nemá určeného medzinárodného sales agenta, no vďaka spomínanému oceneniu dostane od neho propagačnú podporu európske kiná Kiná v rámci tejto siete dostanú finančné stimuly, aby ich zaradili do svojich programov.

(Preložené z taliančiny)

Fotogaléria 01/09/2023: Benátky 2023 – fotofóbia

11 dostupných obrázkov Potiahnutím doľava alebo doprava ich zobrazíte všetky.