Recenzia filmu šarlatán

Posúdil Shockya.com a prepojené BigAppleReviews.net z Rotten Tomatoes: Harvey Karten
Réžia: Agnieszka Holland
Autori: Marek Epstein, Martin Salk, Jaroslav Sedlasik
Účinkujú: Ivan Trojan, Joseph Trojan, Juraj Loj, Yaroslava Pokorna, Jerry Černý, Miroslav Hanus, Ladislav Kolár
Účinkujú v: Critics ‚Link, New York City, 25/5/21
Vernisáž: 23. júla 2021

Viac ako šesťdesiat percent Američanov užíva doplnky výživy, či už vitamíny, minerály alebo bylinky. Tieto prírastky do jedálnička ľudí neregulujú Úrad pre potraviny a liečivá, a to pod tlakom priemyslu, aby sa vláda nedostala do našich orgánov. Diskusia pokračuje o tom, či sú bylinky prospešné, alebo môžu skracovať životy ľudí, pretože niektorí odmietajú lekárske ošetrenie, kým nie je neskoro. Tu zúri podobný argument, ktorý je možno väčší o obyvateľmi Českej republiky a Slovenska ako tu v Spojených štátoch. Počuli ste už o Jánovi Mikulášikovi? Viete, prečo sa o jeho povolaní diskutuje dodnes? Dnešným Čechom by polichotilo, keby ste ho spoznali, a tento obrázok je dobrý spôsob, ako to urobiť, oveľa zaujímavejšie ako dobre preskúmané zväzky ako na Wikipédii.

„Šarlatán“ je životopisný film Agnieszky Hollandovej, ktorá sa narodila vo Varšave, ale vyštudovala československú kinematografiu a jej film „Washington Square (1997) je založený na románe Henryho Jamesa z New Yorku z 19. storočia. byť Američanmi najznámejší, o bohatej starej panej s panovačným otcom, ktorú prenasleduje pekný lovec šťastia. Teraz s výrazom „šarlatán“, česko-írsko-poľsko-slovenský pohľad na muža, ktorý si privyrobil a je hľadanie mužského sexuálneho partnera viac ako nezaslúžené peniaze Holland dáva titulnej postave spravodlivý otras až do záverečných scén.

Otázka, ktorú kladie Holland a ktorí si majú diváci stále v pamäti: Bol Jean Mikulasic (Ivan Trojan), ktorého stvárnil šarlatán Joseph Trojan, v spomienkach na svoje mladšie ja? To znamená, zdvihne vlnu z očí ľuďom a presvedčí ich, aby si vyliečili svoje neduhy len kvôli zosvetleniu svojich peňaženiek? Alebo skutočne verí vo všetko, čo robí, a skutočne sa chová k ľuďom? Z tohto filmu odídete presvedčení o druhom. Jeho mottom by mohlo byť: Viera je polovica liečby, rastliny sú liekom. Ako nás režisér Holland núti tomu veriť? Najlepšou skúškou je, že keď nacisti koncom 30. rokov prepadli Československo, prinútia Mikuláša vykonať test, ktorý by vydesil ľudí v zdravotníctve. Dostane 29 vzoriek moču a musí odhadnúť chorobu každého darcu. A robí to k spokojnosti svojich skúšaných! Áno: Dokázal rozpoznať choroby ľudí tak, že nastavil priehľadné fľaše s ich vzorkami do silného svetla a pretrepal každý dar ako milovník vína nad pohárom Chardonnay a vyhlásil: vysoká škola; pečeň; diabetik; A čo máš.

READ  Witt vyhráva Veľkú cenu na filmovom festivale Flickers Rhode Island

Holland nás vezme z mladosti, keď sa stane učňom bylinkárky pani Mulbacherovej (Jaroslava Pokorná), ktorej sexi osobnosť sa vyrovná osobnosti Mikuláša. Neskôr, keď zomrel politický mecenáš a agent Antonin Zapotocki, bol Mikuláš vyhlásený za obeť stalinistických úradov a bol nimi prenasledovaný podobnými spôsobmi ako obete z rúk gestapa. (Ak sa budete venovať histórii stredných škôl, budete vedieť, že Československo malo neblahé skúsenosti s inváziou nacistického Nemecka a neskôr upadlo do okupácie Sovietskeho zväzu.)

Veľa času sa venuje Františkovi Palkovi (Juraj Loj), slabo vzdelanému pracovníkovi, ktorý je najatý ako Mikolásekov asistent len ​​preto, že mladík ponúka úplnú lojalitu. Ich homosexuálny vzťah úrady neocenia a mohol ich viesť k tomu, že sa na bylinkárku pozerajú s väčšou nevraživosťou. Na konci, keď sú obaja muži súdení za otrávenie úradníka čajom obaleným strychnínom, Mikolásek predloží súdu obhajobu, ktorá sa spočiatku javí ako nepravdepodobná, ale potom dáva zmysel, keď si uvedomíte, že napriek tomu, ako si poctivo zarábal na živobytie, vlastní luxusné auto a vilu, ale venuje veľké sumy Pre finančne pripútaných pacientov má chuť žiť za každú cenu.

Film je požehnaný prekvapivým výkonom Ivana Trojana v hlavnej úlohe, pôsobivým autobiografickým obsadením filmov, televíznych epizód a filmov zameraných na český jazyk, napríklad „Bullet for Heydrich“. Rovnako ako mnoho umeleckých európskych obrazov, aj vo zvukovej stope je málo hudby, ktorá by konkurovala dialógom, aj keď Dvořákovy kompozície sa občas používajú; A kto tomu môže oponovať?

V českom jazyku s anglickými titulkami.

118 minút. © 2021 Harvey Karten, člen newyorských filmových kritikov online

Príbeh – A-