Editor Daily Mail je vonku. Čo to môže znamenať pre Spojené kráľovstvo?

LONDÝN – Jordi Gregg sa vždy čudoval ako redaktor Daily Mail, najväčšieho britského bulvárneho denníka. vzdelanie v Etone a Oxforde; bývalý redaktor komunitného časopisu Tatler; Pán Greig, priateľ spisovateľa VS Naipaula a maliara Luciana Freuda, je jemný aristokrat, ktorého The Observer kedysi opísal ako „najviac prepojeného muža v Británii“. Vyjadril sa tiež proti odchodu Británie z Európskej únie.

Keď bol pán Gregg minulý týždeň náhle zosadený v rámci vnútorného boja o moc, on aj londýnski študenti médií ho zaskočili a vyvolali sériu klebiet, na ktoré sa zabával bulvár. V niektorých ohľadoch však len odkazoval na návrat k pravicovo a stredovo orientovanému pracovnému dokumentu, ktorý silne podporuje Konzervatívnu stranu a viedol proces Brexitu za posledné dve desaťročia.

Nepokoje v The Mail rezonujú aj mimo izolovaný svet Fleet Street, je ústredná úloha, ktorú hrá v britskej politike a spoločnosti. Viac ako ktorékoľvek iné britské noviny sú The Mail hlasom toho, čo sociológovia nazývajú Stredné Anglicko, širokej časti čitateľov zo strednej triedy, väčšinou bielych a sociálne konzervatívnych, z ktorých väčšina žije mimo Londýna a vo všeobecnosti uprednostňujú brexit.

Pre premiéra Borisa Johnsona a jeho stranu je dôležité zachovať sentiment týchto voličov. Takže odvolanie pána Gregga – a jeho nahradenie redaktorom Tedom Ferrettim, o ktorom je menej pravdepodobné, že by poskytoval kritické spravodajstvo o vláde – by takmer určite uvítali na Downing Street 10, aj keď podľa väčšiny názorov nie prečo by Malik účinkujú Mail, Jonathan Harmsworth, The Change.

“Jordy Gregg bol osobne Remainer a nevnímal politiku cez túto optiku,” povedal Alan Rusbridger, bývalý redaktor ľavicovo orientovaného denníka Guardian. “Jeho pošta bola nedávno veľmi kritická voči Borisovi Johnsonovi a jeho vláde, čo vyvolalo určité znepokojenie v súčasnej vláde a jej poslancoch.”

Pre pána Johnsona, bývalého novinára, ktorý kedysi pracoval pre prokonzervatívny denník Daily Telegraph a redigoval The Spectator, by menej konfrontačná pošta bola menšou bolesťou hlavy v čase, keď jeho hodnotenia v prieskumoch klesli v žiare pretrvávajúceho korupčného škandálu Konzervatívni poslanci.

READ  Bangladéšski vojaci sa pripravujú na hliadkovanie v uliciach, keď sa blíži uzamknutie národného COVIDU Koronavírus

Mohlo by to tiež poskytnúť pánovi Johnsonovi mocného spojenca, ak by sa v najbližších týždňoch rozhodol zrušiť obchodné dohody Severného Írska. Toto rozhodnutie by mohlo spustiť obchodnú vojnu s Európskou úniou, vojnu, ktorá by oživila protibruselské nálady, ktoré dlho poháňali The Mail a pomohli pripraviť pôdu pre odchod britských volieb v roku 2016.

„Je neznámou otázkou, či sa dá brexit vyhrať bez pošty,“ povedal Rusbridger, ktorého najnovšia kniha The News and How to Use It skúma žurnalistiku v ére Brexitu a Donalda Trumpa.

Až na niekoľko výnimiek sa britské noviny stále prikláňajú silne doprava. Ale po takmer dvoch rokoch, v ktorých pandémia koronavírusu nahradila Brexit ako hlavný problém krajiny – kríza, ktorá sa občas zdalo, že vládu prevalcuje – pán Johnson nemohol počítať s ľahkou jazdou zo strany spravodajských médií. Mail pod vedením pána Gregga bol obzvlášť netolerantný k vnímanému „korupčnému“ faktoru vo vláde.

Noviny agresívne pokrývali lukratívne vedľajšie úlohy, ktoré zastávali konzervatívci. Prelomil príbeh konzervatívneho dobrodinca, ktorý dostal účet vo výške 58 000 libier (77 000 dolárov) na prerobenie bytu pána Johnsona na Downing Street jeho manželkou Carrie Johnsonovou. (Premiér neskôr preplatil náklady na to, čo The Mail nazval, možno nevyhnutne, „Wallpapergate.“)

„Existujú určité veci, ktoré sa skutočne dostanú k čitateľom Daily Mail, a jednou z nich sú tučné mačky a ľudia, ktorí si sami postrekujú hniezda,“ povedal Julian Betley, profesor žurnalistiky na Brunel University v Londýne. “Pošta je pravicová, ale je veľmi populistická.”

Môže to byť aj krížová výprava: V 90. rokoch noviny viedli chybné policajné vyšetrovanie rasovo motivovanej vraždy černošského tínedžera Stephena Lawrencea na londýnskej autobusovej stanici. S určitým úspechom tiež viedla kampaň za zníženie používania plastových tašiek v Británii.

READ  Richard Branson reveals that his mother died of Covid

Keď Johnsonovi pomocníci v roku 2020 vylúčili niektorých novinárov z brífingu EÚ, reportér The Mail sa pripojil k protestujúcim rivalom z iných novín. V redakčnom komentári, ktorý výstižne zhrnul prístup Tough Love, The Mail uviedol: “Táto kniha je zanieteným zástancom všetkého, čo sa snaží dosiahnuť. Nemôžeme však byť nekritickými priateľmi.”

Napriek všetkým svojim silám The Mail stále veselo obchoduje s bulvárnym krmivom. Meghan, manželka princa Harryho, vyhrala rozhodnutie o ochrane osobných údajov proti nedeľným novinám za zverejnenie osobného listu, ktorý poslala svojmu otcovi Thomasovi Markleovi. Jej právnici sa odvolávajú.

Vnútorná politika The Mail je prinajmenšom taká drsná a búrlivá ako jej spravodajstvo o národnej politike – a pán Gregg, 60, je bojovný veterán. Pred nástupom do najvyššej pozície v The Daily Mail v roku 2018 bol redaktorom The Mail on Sunday, ktorý sa často zdal byť vo vojne so svojimi sesterskými novinami. Keď sa pán Gregg zaoberal brexitom, Daily Mail bol zanieteným hrdinom na čele s Paulom Duckerom, jeho dlhoročným redaktorom a zanieteným zástancom Brexitu.

„Prekvapil ma Jordi Gregg, ktorý sa stal redaktorom, kvôli jeho zostávajúcim názorom, ako aj jeho aristokratickému vzdelaniu,“ povedala Mira Silva, zástupkyňa riaditeľa Inštitútu Reuters pre štúdium žurnalistiky v Oxforde.

Názory pána Gregga však nevylučovali s pánom Harmsworthom (53), známym ako štvrtý vikomt Rothermere. Vedenie spoločnosti uviedlo, že lord Rothermere, ktorého pradedo v roku 1896 spoluzakladal denník The Daily Mail, chcel, aby pán Greig „detoxikoval značku“ po rokoch brexitu, ktorý si u čitateľov a inzerentov ubíjal svoju reputáciu.

V júni 2020, menej ako dva roky po nástupe pána Gregga do úradu, The Mail predbehol Ruperta Murdocha ako najväčší britský denník s nákladom tesne pod milión výtlačkov. Politika však otrávila jeho vzťah s pánom Duckerom, ktorý zostal šéfredaktorom materskej spoločnosti. Verejne kritizoval svojho nástupcu za to, čo opísal ako oslabenie DNA pro-brexitových novín The Mail.

READ  Francúzsko stupňuje vírusy a zatvára školy a zakazuje domáce cestovanie

Pán Gregg odmietol diskutovať o svojom odchode po tom, čo vo vyhlásení uviedol, že sa teší na využitie schopností získaných počas „rokov v The Mail, do ktorého som prvýkrát nastúpil v roku 1983 ako najmladší mladší reportér na cintoríne“. Lord Rothermere neuviedol dôvod zmeny vo svojom vyhlásení. Ocenil pána Gregga ako „veľmi úspešného redaktora“ a povedal, že pán Ferretti bol „v jadre poštový novinár“.

Ľudia vo vnútri spoločnosti nakoniec povedali, že pán Gregg nebol ani tak obeťou politiky, ako skôr obeťou boja o moc v meniacom sa mediálnom impériu. Pán Verity, ktorého Mail on Sunday bol na pána Johnsona výrazne jemnejší ako The Daily Mail, je spojencom Martina Clarka, ktorý prevádzkuje Mail Online, rýchlo rastúcu populárnu stránku spoločnosti.

Obaja sú blízki pánovi Duckerovi, ktorý minulý týždeň utrpel neúspech, keď stiahol svoje meno zo sporu o vedenie britského telekomunikačného regulátora Ofcom, napriek podpore Johnsonovej vlády. v List do The Times of LondonDeker povedal, že sa stal terčom štátnej služby kvôli jeho stredopravým názorom, pričom ich nazval jeho “prehranou predohrou s Blobom”.

Lord Rothermere sa zo svojej strany pripravuje vziať rodinné impérium, Daily Mail a General Trust, za súkromné. Analytici uviedli, že v rámci tohto prechodu plánuje zlúčiť denník a nedeľné noviny, ktoré mali počas pandémie problémy, a priblížiť službu Mail Online, ktorá je prevádzkovaná samostatne.

„Prebieha dráma ‘Game of Thrones’,” povedal Douglas McCabe, výkonný riaditeľ Enders Analysis, spoločnosti zaoberajúcej sa výskumom médií v Londýne. „Hlavným príbehom za tým je však hlboké strategické prehodnotenie spoločnosti.”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *