Recenzia Útek z Osvienčimu – tajomstvá tábora smrti odhalené v mocnej dráme Film

JaV roku 1944 sa dvaja slovenskí Židia Rudolf Vrba (Peter Ondrijica) a Alfred Wetzler (Noel Choczor), obaja väzni Osvienčimu-Birkenau, schovávajú na niektorých drevených plošinách a chvíľu čakajú na útek. Keď niesli dokumenty, ktoré by dokazovali, čo sa vlastne vo vyhladzovacom tábore deje, podarilo sa im dostať cez plot a džungľu, únik, ktorý sa podaril iba niekoľkým vzácnym ľuďom. Medzitým strážcovia tábora tvrdo trestajú tých, ktorí zostávajú v pozadí, z ktorých niektorí riskujú svoje životy, aby pomohli Ferbovi a Wetzlerovi uniknúť.

Toto dramatické prerozprávanie skutočného príbehu hrá ako vysoko rizikový triler, keď lákame oboch mužov, aby sa dostali cez hranice. Ich mená môžu byť neznáme, ale dokonca aj pre tých, ktorí o nich vedia Osvienčimské protokoly – správa, ktorú manželia poskytli, a ktorá má ťažké dedičstvo v histórii holokaustu – film zostáva veľmi vplyvný. Je to určite frustrujúce a znepokojujúce.

Napriek tomu sa slovenskému režisérovi Petrovi Bijčákovi podarilo vyrobiť film, ktorý túto kapitolu dejín rozpráva novým spôsobom a na uvedenie materiálu využíva inovatívne filmové techniky. Napríklad Bebjak a kameraman Martin Ziaran často zobrazovali akciu s kamerou obrátenou hore nohami, čím napodobňovali hľadisko filmových hrdinov. Všetky farby boli vybielené do polobarevnej palety, šedej a šedej ako poľská hlina.

Všade sa prelínajú flashbacky a sny, aby ste boli vždy v rovnováhe. Long sa pomaly vydáva cestou cez hororové scény a niektoré sekvencie sa odohrávajú v tmavej miestnosti, kde sú stovky nahých mŕtvol naukladaných ako drevo. Je obzvlášť nepríjemné, že toto posledné nastavenie si sotva všimne postavy, keď idú do práce, akoby tieto veci videli každý deň.

Herectvo je počas celej doby mimoriadne zaujímavé, najmä od oboch protagonistov. John Hannah je vcelku podhodnoteným portrétom ako zamestnanec Červeného kríža, ktorého uši sú na konci filmu takmer neuveriteľné.

READ  Guvernér slovenskej centrálnej banky Kažimír čelí opätovnému obvineniu z úplatkárstva

Auschwitz Escape vyšiel 14. mája na digitálnych platformách.