Recenzia: Stepney – Seneuropa

– Veľmi očakávaný debutový film ukrajinskej režisérky Mariny Frodovej rozpráva o duchoch minulosti jej dediny, ktorá sa môže čoskoro stratiť

Oleksandr Maksyakov Stepney

V behu za Filmový festival v Locarnezlatý tiger, Stepney [+see also:
]
Potvrdzuje talent odvážneho režiséra s hlboko dojímavým prístupom. Smutné, ale hypnotické, Marina FrodaDebutový celovečerný film odhaľuje pozostatky minulosti, ktoré je potrebné preskúmať, aby sme lepšie pochopili súčasnosť, ktorá sa nebezpečne vymyká kontrole. Za svoj krátky film získala Zlatú palmu na filmovom festivale v Cannes 2011 cross country, Ukrajinský režisér debutuje vo svete hraných filmov sofistikovaným a poetickým debutom.

(Článok pokračuje nižšie – Obchodné informácie)

Už od úvodných obrazov filmu je hrdinka zachytená pri príchode do svojho rodného mesta niekde na ukrajinskom vidieku (v skutočnosti, ako sama režisérka prezrádza, je to Sumy na severovýchode Ukrajiny, ktorú nájde po dlhom hľadaní miesta). S jej DoP Andrej Lissitsky), chápeme ústrednú úlohu, ktorú krajina zohráva vo filme. Postava sama o sebe, opustená, zamrznutá, miznúca dedina opísaná Anatolijom (Oleksandr Maksyakov), do ktorej sa vracia, aby sa postaral o svoju umierajúcu matku, nevyhnutne pripomína neplodnú presnosť mnohých talianskych neorealistických filmov, ako je napríklad film Luchina Viscontiho. Zem sa trasie V prvom rade, v prvom rade. Režisér sa sústreďuje na drsné a nádherné nuansy a nie je to len krajina, ale aj záber histórie oživený zvukmi, ktoré sa stávajú šumením.

V konečnom dôsledku, štýl filmu Mariny Frodovej, ktorý sa pohybuje na hranici dokumentu, čerpá svoju silu z príbehov, ktoré opatrne a s katarznou hĺbkou rozprávajú starší obyvatelia Sumy, ktorí po takom dlhom mlčaní už nemajú veľa času na vyjadrenie. Zdá sa, že tieto hlasy spoločne vyvolávajú prúd spoločnej bolesti, ktorá živí bohatú a komplexnú povahu ukrajinskej identity. Ako sama režisérka priznáva, jedným z hlavných cieľov filmu je postaviť most medzi (ne)vyslovenou minulosťou a súčasnosťou: jej minulosťou a vo všeobecnosti minulosťou nových generácií, ktorá zostáva nebezpečne v stávke. Bez tejto životne dôležitej súdržnosti sa nebudú opakovať chyby minulosti, čo potvrdzuje súčasná vojna.

READ  HBO Max žiada Mexičana, aby „Poď so mnou na večeru“; Discovery spustí Eden & Rush na Novom Zélande; Mezzo prichádza do Brazílie cez Claro - TBI Vision

Aj keď na jednej úrovni, Stepney Hovorí o tom, ako Anatoly a jeho brat (ktorého hrá Oleg Primohino) konfrontovať svoju minulosť, vrátane rodinných tajomstiev a starších dedinčanov, ale aj náznakov tínedžerskej lásky, a práve podtext, ktorý obýva príbeh, je okamžite zjavný. „Skutoční“ obyvatelia Sumy sú režisérom múdro vyberaní, aby sa stali strážcami príbehu, ktorý treba za každú cenu zachovať, vkladajú do hlavného príbehu a obohacujú ho o zvláštnu a divokú poéziu pravdy.

Zobrazuje najmä tváre zahalené únavou, každodenné činnosti, ktoré sú dnes už zastarané (napríklad vymetanie popola z komína obrovským husím perom) a intenzívny chlad krajiny, ktorý akoby vyrážal dych, Stepney Teplo vychádza zo svetla sviečok a zo zmyslu pre humor tých ľudí, ktorí napriek všetkému stále dokážu ovládať úsmev.

Debutový celovečerný film Mariny Frodovej nie je len príbehom o smútku a zbohom, ale aj o húževnatosti ľudí, ktorí prežili peklo, no odvtedy si dokázali nájsť svoje vlastné zlato v solidarite obyčajných ľudí.

Stepney Produkovalo Vrodastudio (Ukrajina) v koprodukcii s Filmovou univerzitou Babelsberg Konrad Wolf (Nemecko), Tandem Production (Nemecko), Koi Studio (Poľsko), New Europe Film Sales (Poľsko) a Peter Kerekes Film (Slovensko). European New Film Sales zabezpečuje medzinárodný predaj.

(Preložené z taliančiny)