Osvienčim – The Hollywood Reporter Review

Nájsť nový prístup k holokaustu je určite výzvou, a napriek tomu režisér Peter Pebjack povedal neznámy, ale odhaľujúci príbeh v r. Správa z Osvienčimu, Slovensko Prihlásenie za najlepší medzinárodný film roku 2020. Samuel Goldwyn Films uvedie film v Spojených štátoch a hoci ho nemožno označiť za zábavné sledovanie, obnovuje kus histórie, ktorý si zaslúži poctu.

Diváci si dnes možno neuvedomujú, že jednou z vecí, ktoré bránia globálnemu rozhorčeniu nad nacistickým genocídnym programom, je to, že rozsah zverstiev nebol počas vypuknutia vojny všeobecne známy. Možno tvrdiť – a môže to byť pravda -, že šírenie antisemitizmu po celom svete by zabránilo ďalším opatreniam prijatým na zastavenie masakry. Je však tiež pravda, že Nemecko vyvinulo úsilie na zamaskovanie strašnej implementácie konečného riešenia. Zástupcovia Červeného kríža navštívili niektoré koncentračné tábory, pretože nacisti sa snažili utajiť, čo sa skutočne deje.

Preto sa dvaja väzni v Osvienčime vydali na útek, nielen aby si zachránili životy, ale poskytli správy o tom, čo videli, z prvej ruky. Správa Vrba-Wetzlera, ktorú zostavili Alfred Wetzler a Rudolf Verba, dvaja slovenskí Židia, ktorí utiekli z Osvienčimu v roku 1944, bola jednou z prvých interných správ o genocíde a údajne zabránila maďarskej vláde previesť viac ako 100 000 maďarských Židov na Osvienčim počas posledných mesiacov vojny.

Ako držiteľ Oscara Syn Saulov A niektoré ďalšie filmy o holokauste, Správa z Osvienčimu Môže to byť ťažké sledovať. Niet však pochýb o tom, že ide o veľmi dobre urobené dielo. Kinematografia pristupuje k čiernej a bielej rovnako ako farebná paleta naplnená ľadovo sivou, bledohnedou a bielou farbou a režisér ponorí divákov do ponurej atmosféry. Veľká časť filmu zobrazuje dvoch protagonistov (Noel Czoczor a Peter Ondrejika), ktorí sa skrývajú v drevených debnách a čakajú na chvíľu úniku.

READ  Priemysel hrdzavejúcej ocele inšpiruje architektonický rámec Umenie a zábava

Ich izolácia sa prelína s vedúcimi táborov, ktorí vypočúvajú a mučia ďalších väzňov, aby zistili, kde sa dvaja nezvestní Židia nachádzajú. Vidíme dosť táborových rituálov a brutality vodcov, aby sme pochopili nočnú moru, ale film to nerieši; Znamená to uctiť si odhodlanie týchto dvoch väzňov, ktorí trvali na rozprávaní svojho príbehu.

Akonáhle konečne uniknú a dostanú sa do okolitých lesov, film stráca určitú klaustrofóbiu, ale zostáva primerane temný. Záverečná časť sa týka ich správy britskému hercovi Červeného kríža (hrá ho John Hana, ktorý je známy svojimi úlohami v ľahkých filmoch ako napr. Štyri svadby a pohreb A Posuvné dvere). Hannah sa darí, ale film je založený na výkonoch dvoch hercov, ktorí hrajú pozostalých. Czuczor (česká filmová hviezda, ktorá si v roku 2018 zahrala aj Rosencrantza v britskom filme) OféliaVďaka silnej prítomnosti, ktorá pomáha udržiavať film atraktívny, hrá Ondrejicka ako jeho najzraniteľnejší spoločník svoju rolu sebavedome.

Tento hrozný, ale dobre urobený film nám pripomína dôležitosť svedectva o zverstvách a nespravodlivosti, témy, ktorá si zachováva svoj význam v našom znepokojujúcom novom storočí poznačenom vznikom autoritárskych režimov na celom svete.

Herci: Noelle Czoczor, Peter Ondrejika, John Hannah, Jean Ndbal, Florian Banzner
Réžia: Peter Bebjac
Scenáristi: Joseph Bastka, Thomas Bompek, Peter Pepjac