opustiť pobyt | Filmová recenzia – ďalšia

opustiť pobyt | Filmová recenzia

24. apríla 2023

symbolický obrázok

Od režisérky Miry Erdejewiczki, Dokument odišiel zostať Sleduje život troch Rómov žijúcich v Spojenom kráľovstve. Ondrej túži začať svoju akademickú kariéru po tom, čo bol nútený navštevovať špeciálnu školu na Slovensku. Denisa je prvou britskou advokátkou z Ríma a Peter si stanovil za svoje životné poslanie pomáhať miestnej komunite. Každý z nich už dlho žije v Británii, ale každý z nich má tiež silné väzby s Európou. Keď však čelia tvrdej kombinácii Brexitu a koronavírusu, trojica si začne uvedomovať, že vo svojom novom domove nemusia byť takí vítaní, ako si pôvodne mysleli.

Hoci je Erdevički režisérom, tento dokument je skutočne filmom ľudí: nielenže sú pred kamerou ich životy, ale oni a ich rodiny sú tí, ktorí zachytávajú zábery videné ich telefónmi. Erdevički dokonca dbá na to, aby obsahoval zábery, na ktorých je jasne viditeľný odraz toho, koho strieľa. Posilňuje to autenticitu rozprávaných príbehov – od veľkého vianočného stretnutia Ondrejovej rodiny po hravé dráždinie svojho dospievajúceho syna Denisou, je to hrejivý, intímny film, ktorý divákom odhaľuje a porozumie životy týchto ľudí.

Prvý oddiel zvyšok odchodu Zaoberá sa tým, o koľko sa zlepšil život v Spojenom kráľovstve pre jej predstaviteľov. Vysvetľujú, ako nezažívajú rovnakú úroveň diskriminácie voči svojmu rómskemu pôvodu ako v Európe; Teraz majú teda lepšie príležitosti na vzdelanie a prácu. Tento koncept sa však postavil na hlavu, keď sa objavil Brexit: kým sa tieto rodiny cítili v Anglicku ako doma, keď sa s nimi diváci prvýkrát stretli, teraz sa už necítili vítaní. S touto frustrujúcou myšlienkou prichádzajú otázky o predsudkoch, identite a prisťahovalectve, ale Erdewicki sa menej zaujíma o poskytovanie odpovedí, ako o prezentáciu toho, ako realita tejto situácie ovplyvňuje jej subjekty.

READ  Univerzita Himachal zvažuje spoluprácu so Slovenskou akadémiou vied

Hoci je koncept tohto dokumentu dômyselný, bohužiaľ ho sklamal pozoruhodný nedostatok smerovania. Potuluje sa a opakuje informácie, kým sa nerozhodne, že je čas skončiť. Výsledkom je, že krátka doba prevádzky sa zdá byť oveľa dlhšia ako v skutočnosti. Napriek lákavým životným príbehom, ktoré sa ponúkajú, odišiel zostať Prechádza bez zanechania veľkého účinku.

Andrew Murray

odišiel zostať Vo vybraných kinách bol uvedený 28r apríla 2023.

Pozrite si trailer pre odišiel zostať tu: