Kvadrantidový meteorický roj: Ako sledovať prvú nebeskú udalosť v roku 2024

Prihláste sa na odber vedeckého bulletinu CNN Wonder Theory. Preskúmajte vesmír so správami o fascinujúcich objavoch, vedeckých pokrokoch a ďalších.

CNN

Január začína Kvadrantidami, jedným z najrýchlejších a najsilnejších meteorických rojov roka.

Očakáva sa, že dážď dosiahne svoj vrchol v noci medzi 3. a 4. januárom Americká meteorologická spoločnosť. Pozorovatelia oblohy na severnej pologuli môžu najlepšie vidieť prehánky medzi neskorými hodinami stredy v noci a skorým štvrtkom.

Meteory sú zvyšky rozpadnutých asteroidov a častíc komét, ktoré sa rozptyľujú v prašných cestách obiehajúcich okolo Slnka. Každý rok Zem prechádza troskami a kúsky prachu a skál vytvárajú farebné ohnivé prejavy nazývané meteorické roje, keď sa rozpadajú v zemskej atmosfére.

Štvornásobnú sprchu je ťažké si všimnúť kvôli jej krátkemu vrcholu šesť hodín. Vrchol má obmedzené trvanie v porovnaní s väčšinou meteorických rojov, ktoré vrcholia počas dvoch dní, pretože roj obsahuje iba tenký prúd častíc a Zem prechádza cez hustejšiu koncentráciu týchto častíc pod kolmým uhlom. NASA.

Predpoveď na vrchol dažďa je od 4:00 do 10:00 ET (9:00 až 15:00 UTC), ale meteory budú viditeľné ešte niekoľko hodín predtým. na Americká meteorologická spoločnosť odporúča Sledujte meteory v Severnej Amerike od 1:00 do 5:00 miestneho času.

Skorší čas uprednostňuje tie pozdĺž východného pobrežia Severnej Ameriky, neskorší čas je vhodnejší pre pozorovateľov na Havaji a Aljaške. Kvadrantidy zvyčajne nie sú viditeľné na južnej pologuli, pretože radiačný bod sprchy nestúpa tak vysoko na ich oblohe pred úsvitom.

Kontroly Miesto času a dátumu Ak chcete zistiť svoju šancu vidieť udalosť.

Vrchol môže zahŕňať viac ako 100 viditeľných meteorov za hodinu. Podľa NASA môžete dokonca zahliadnuť niektoré ohnivé gule počas meteorického roja, čo sú jasné explózie svetla a farieb spojené s väčšími časticami, ktoré sa držia dlhšie ako typické pruhy meteorov.

Sledujte oblohu od severu k severovýchodu. Stojte alebo seďte s mesiacom za vami od 2:00 miestneho času a sledujte oblohu aspoň hodinu, radí American Meteor Society.

Viditeľnosť bude závisieť od akéhokoľvek búrlivého zimného počasia na severnej pologuli. Mesiac bude v splne približne na 51 %, čo môže ovplyvniť výhľad na sprchu, no asociácia odporúča pokúsiť sa Mesiac zablokovať stromom alebo budovou.

Ak žijete v mestskej oblasti, možno budete chcieť jazdiť niekam, kde nie je plno jasných svetiel mesta. Ak nájdete oblasť neovplyvnenú svetelným znečistením, meteory je možné vidieť každé dve minúty od neskorého večera až do úsvitu.

Nájdite otvorenú plochu so širokým výhľadom na oblohu. Uistite sa, že máte stoličku alebo prikrývku, aby ste sa mohli pozerať rovno. A dajte svojim očiam asi 20 až 30 minút, aby sa prispôsobili tme – bez toho, aby ste sa pozerali na telefón – takže meteory budú ľahšie spozorovať.

Ak znie názov meteorického roja zvláštne, je to pravdepodobne preto, že neznie, že by súvisel so súhvezdím. Je to preto, že rovnomenné súhvezdie Kvadrantidy už neexistuje – aspoň nie ako známe súhvezdie.

Súhvezdie Quadrans Muralis, ktoré bolo prvýkrát pozorované v roku 1795 medzi Boötesom a Dracom, už nie je zahrnuté v zozname moderných súhvezdí Medzinárodnej astronomickej únie, pretože sa považuje za zastarané a už sa nepoužíva ako orientačný bod pre nebeskú navigáciu. EarthSky.

Podobne ako meteorický roj Geminíd, aj Kvadrantidy pochádzajú zo záhadného asteroidu alebo „kamennej kométy“, nie z ľadovej kométy, čo je nezvyčajné. Tento konkrétny asteroid je 2003 EH1, ktorému trvá jeden obeh okolo Slnka 5,52 roka a má priemer 3,2 km.

Astronómovia sa však domnievajú, že druhý objekt, kométa 96P/Machholz, môže podľa EarthSky prispievať k zrážkam. Kométa obieha okolo Slnka každých 5,3 roka.

Vedci sa domnievajú, že väčšia kométa bola gravitačne viazaná na krátku obežnú dráhu okolo Slnka okolo roku 2000 pred Kristom. Kométa za sebou roky zanechávala meteory, kým sa niekedy medzi rokmi 100 a 950 rozpadla. Výsledkom bolo, že kométa po sebe zanechala množstvo nebeských potomkov známych pod spoločným názvom Machholzov komplex, ktorý zahŕňa materské telesá štvornohého meteorického roja, kométu 96P/Machholz a asteroid. 2003 EH1, ako aj dve rôzne populácie komét a osem meteorických rojov, podľa EarthSky.

READ  Najlepšia letná meteorická show, Perseidy, vrcholí tento týždeň

Po Kvadrantidách nastáva mierny útlm v aktivite meteorických rojov a ďalšia udalosť nastane až v apríli.

Lerides: 21. – 22. apríla

Leonidy: 17. – 18. november

Blíženci: 13.-14.12

Ursidy: 21.-22.12

Spln a supermesiace

Počas roku 2024 bude 12 splnov a lunárne udalosti v septembri a októbri budú tiež považované za supermesiac. EarthSky.

Definície supermesiaca sa môžu líšiť, ale tento výraz sa vo všeobecnosti vzťahuje na spln, ktorý je bližšie k Zemi ako zvyčajne, a preto sa na nočnej oblohe javí väčší a jasnejší. Niektorí astronómovia tvrdia, že k tomuto javu dochádza, keď je Mesiac vo vzdialenosti 90 % od perigea – čo je jeho najbližšie priblíženie k Zemi na obežnej dráhe.

Každý mesiac v splne je spojený s konkrétnym názvom, podľa Farmársky almanach. Ale spln má rôzne názvy a významy, podľa Rôzne domorodé kmene.

Tu je spln v roku 2024:

17. október: Hunter's Moon

15. november: Beaver Moon

15. december: Studený mesiac

Zatmenie Slnka a Mesiaca

V roku 2024 dôjde k viacerým zatmeniam, vrátane dvoch typov zatmení Mesiaca a dvoch typov zatmení Slnka, uvádza agentúra Emirates News Agency. Almanach starého farmára.

Najneočakávanejšia z týchto udalostí je Úplné zatmenie Slnka nastane 8. aprílaKtoré budú viditeľné pre ľudí v Mexiku, Spojených štátoch a Kanade. Úplné zatmenie Slnka nastane, keď Mesiac prejde medzi Zemou a Slnkom a úplne zablokuje tvár Slnka.

Tie, ktoré sa nachádzajú na ceste totality, alebo miesta, kde mesačný tieň úplne zakryje Slnko, budú svedkami úplného zatmenia Slnka. Ľudia mimo cesty totality budú stále môcť vidieť čiastočné zatmenie Slnka, pri ktorom Mesiac zakryje len časť tváre Slnka.

Úplné zatmenie Slnka bude naprieč Spojenými štátmi opäť viditeľné až v auguste 2044.

Nad časťami Južnej Ameriky nastane na oblohe 2. októbra prstencové zatmenie Slnka. Tento typ zatmenia je podobný úplnému zatmeniu Slnka s tým rozdielom, že Mesiac sa nachádza v najvzdialenejšom bode svojej obežnej dráhy od Zeme, takže nemôže úplne zablokovať Slnko. Namiesto toho prstencové zatmenie Slnka vytvorí na oblohe „ohnivý kruh“, kde ohnivé slnečné svetlo obklopuje mesačný tieň.

Medzitým bude od 24. do 25. marca pre mnohých v Európe, severnej a východnej Ázii, Austrálii, Afrike, Severnej Amerike a Južnej Amerike viditeľné polotieňové zatmenie Mesiaca.

Zatmenie Mesiaca, pri ktorom sa Mesiac javí ako tmavý alebo slabý, nastane, keď sa Slnko, Zem a Mesiac zoradia tak, že Mesiac prejde do zemského tieňa. Penumbrálne zatmenie Mesiaca je jemnejšie a nastáva, keď sa Mesiac pohybuje cez vonkajší tieň alebo polotieň Zeme.

Čiastočné zatmenie Mesiaca, kedy sa Zem pohybuje medzi Slnkom a Mesiacom bez toho, aby bola úplne zarovnaná, sa objaví nad Európou a väčšinou častí Ázie, Afriky, Severnej Ameriky a Južnej Ameriky v období od 17. do 18. septembra.

Kontroly Miesto času a dátumu Ak chcete zistiť, kedy sa každé z týchto zatmení objaví.