„Atlas vtákov“: recenzia Karlovy Vary | Recenzie

Réžia: Olmo Omerzo. Česká republika / Slovinsko / Slovensko. 2021. 92 min.

Pražský Olmo Omerzo podčiarkuje svoje vznešené postavenie medzi mladšími režisérmi a spisovateľmi strednej Európy zvláštnym a trochu zábavným tretím filmom. Atlas vtákov. Záznam rodinných, finančných a emocionálnych strastí starnúceho a chorého podnikateľa, ktorý sa dozvedel, že dôveryhodný zamestnanec sa snaží vyčistiť si hniezdo, hrá ako veselý, neznámy český náprotivok hviezdy HBO. Dedičstvo.

Omerzo roztočí zábavnú a nepredvídateľnú rotačku

Česko-slovensko-slovinská koprodukcia, odvážne a nezabudnuteľne ponorená do magického realizmu tým, že dáva vtákom, ktoré nesú ich meno, exotickú, takmer napínavú prácu, môže konečne priniesť Omerzu (sám slovinský) medzinárodný úspech, ktorý sa rysuje od pôsobivej polovice roku. -2012 veľmi malá noc. Po šiestich rokoch od neho zima letí Ocenený ako najlepší režisér pre Karlovy Vary; Atlas vtákov Bowing je v rovnakej súťaži a bude oň väčší záujem na budúcich festivaloch. Teplé reakcie porotcov, divákov a kritikov by potom mohli pripraviť cestu pre distribúciu v kinách v prijímajúcich oblastiach.

Predtým bol známy predovšetkým svojou prácou s mladými umelcami veľmi malá noc A road movie zima letíTu Omerzu ukazuje podobnú zručnosť s mnohými skúsenými dramatikmi. Veterán Miroslav Donotel-uznávaný herec v Českej republike s úvermi od 70. rokov minulého storočia-naplno využíva svoju vzácnu ústrednú úlohu arkapitalistického kapitalistu Eva Rona. Ronna, bezohľadný kapitán priemyslu s jastrabími tvárami, musel pred niekoľkými rokmi uvoľniť horúce miesto u výrobcu elektroniky Aarona, ale ambiciózneho syna a dediča Martina (Martin Pechlat) očividne považuje za nedôstojného nástupcu.

Koronárne čakanie, Ivo s betónovou pleťou prežíva v úvodných chvíľach filmu prvé vážne zdravotné krízy, keď vo svojich účtovných záznamoch zistí zásadné „nezrovnalosti“, ktoré poukazujú na dlhodobé spreneveru. Naoko nepravdepodobný hlavný podozrivý sa čoskoro objaví na obrázku Ivoho dlho trpiacej sekretárky Mari (Alina Miholova). A čoskoro nastanú komplikácie s toľkými objavmi a prekvapeniami, že dokonca aj scenár Omerzu a jeho pravidelného spolupracovníka Petra Pychu tolerantne preskočí územie telenovely.

READ  Dalibor Dvorský perspektívny projekt slovenských skautov pre pilotov

Podstatné je, že dráma (a komédia) tu organicky pramení z presvedčivo vyrytých postáv, ktoré sú obsadením stelesnené v troch dimenziách. Omerzu v spolupráci so svojim pravidelným tímom pozoruhodne zručných zákulisí pod vedením kameramana Lukáša Milotu a strihačky Jany Vlckovej roztočí chytľavé a nečakané nitky. Obraz sa dvíha do vyšších výšok s jeho divokou kartou v ornitológii myšlienkové hry.

„Vtáčí zbor“ akosi vstupuje do deja: zatiaľ čo sa Ivo zotavuje v nemocnici, na jeho okne nástojčivo sedí holub; Táto komunikácia bola „preložená“ do ľudského jazyka prostredníctvom ozdobne preložených prekladov. Ukazuje sa, že okrídlený posol dáva múdre rady a odporúča, aby sa skutočného šťastia najlepšie dosiahlo bez dlhu – Evo bohužiaľ nemá spôsob, ako sa k tejto užitočnej správe postaviť.

V pravidelných neskorších intervaloch viac vtákov neškodného vzhľadu zavádza aforizmy, vynikajúce nápisy a poznámky, niektoré priamo odkazujú na špecifickú ľudskú drámu klanu Runa (zvyčajne z antikapitalistickej, dokonca marxistickej perspektívy) a niektoré ďalšie. Vo všeobecnosti filozofický. „Bez rodiny,“ veľmi (a zábavne) radí trochu kierkegaardskej vrane, „jedna triaška v nekonečnom vesmíre.“

V menších rukách môže byť táto naratívna stratégia vzácna alebo dokonca hlúpa; Omerzu to však dodáva s veľmi presvedčivou dôverou. Vlastne po zhliadnutí Atlas vtákov Diváci už možno nikdy nebudú môcť zažiť zvuky vtákov v pozadí rovnakým spôsobom; Aké nevypočuté správy nám posielajú naši operení priatelia? Vtáčí hostiteľ tu neustále zdôrazňuje morálku a posolstvo príbehu, ale svojim spôsobom očarujúcejšie ako vzdelávacie.

Jediným viditeľným nárazom je ďalší súbor epizodických interpolácií: zahrnutie krátkeho videa stredného dosahu, ktoré ukazuje vojakov vo veternom hornatom púštnom prostredí, ktoré nakoniec poznáme ako Afganistan. Tieto záhadné sekvencie sa ukázali byť v tesnom spojení s dôležitým podkresom zahŕňajúcim iba Máriin online priateľ – objektívne povedané, amerického vojaka, ktorý údajne bojuje s Talibanom -, ale v konečnom dôsledku nedokážu zdvihnúť svoju naratívnu váhu a dajú sa ľahko odstrániť.