Recenzia: Victim – Cineuropa

– Benátky 2022: Slovenský režisér Michal Blaško vo svojom celovečernom debute ukazuje prstom na xenofóbiu číhajúcu v našej spoločnosti

Vita Smashelyuk (vpravo) o obeťou

Keď jej syna zbili a skončil v českej nemocnici, ukrajinská imigrantka Irina (Feta Smashelyuk) upadá do víru lží, vykorisťuje ľudí, je vykorisťovaný a využíva silu xenofóbneho napätia. vo svojom slávnom začiatku, obeťou [+see also:
interview: Michal Blaško
]
ktorý mal premiéru v sekcii Orizzonti 79rMedzinárodný filmový festival v Benátkachslovenský režisér Michel Blaschko Opäť zachytáva trápenie cudzinca zachyteného v zložitej situácii, pričom si stále zachováva tematické zameranie, ktoré rozvinul vo svojich seriáloch a krátkych filmoch. podozrenie [+see also:
interview: Štěpán Hulík
series profile
]
A Atlantída, 2003 A Zedka.

(Článok pokračuje nižšie – komerčné informácie)

zodpovedná za jej syna Igora (Gleb Kuchuk) Zdá sa, že úlohou na JIS sú traja cigánski chlapci, známy pohľad v schátranej budove v nemenovanom českom meste. Igor však tento vývoj udalostí konkrétne neopísal. Je to detektív pán Novotný.Igor Šmila), ktorý ako prvý poznamenal, že Igorovi útočníci „neboli bieli“. Ako sa neskôr v príbehu ukáže, keď už napätie vzplanulo, bola to lož, ktorú povedal Igor, ktorý jednoducho zišiel na chodbe.

Ale v tomto momente je už neskoro zmeniť príbeh. Blaschko jasne odhaľuje spoločenskú priepasť, na okraji ktorej stoja dvaja imigranti. Kým sa nepotvrdí ich česká národnosť, akékoľvek nepokoje by mohli proces sabotovať. Príkladom je zdĺhavé vypočúvanie Novotného, ​​ktorého samotný čin zrejme menej zaujíma, ale skôr to, prečo na prvý pokus odmietol Irine občianstvo. Podobne aj mediálny záujem, ktorý Irina vzbudila u Michala (Victor Zaffadel) – bývalá obyvateľka jej susedstva a, ako sa ukázalo, muž s krajne pravicovými vzťahmi, ktorý využíva Igora ako iskru na spustenie rasovej revolúcie, čím sa dostáva pod verejnú kontrolu.

READ  Štvrťfinálová zostava potvrdená, keďže Srbsko a Nemecko majú posledné dostupné vstupenky – FIBA ​​​​Women's EuroBasket 2023

Mestské orgány tiež súťažia o vlastníctvo príbehu a ponúkajú Irine peniaze a byt v lepšej oblasti. Pripravuje sa dokonca aj odporúčací list na ďalší výstrel o občianstve. Od diváka sa nenápadne žiada, aby si vybral stranu. Využíva Erina situáciu, alebo zámerne používa trhlinu v systéme, ktorý je proti nej tesne naskladaný? Obaja sú v spoločnosti outsideri a snažia sa prežiť. No spoločnosť v ich adoptovanej krajine viac neznáša miestne rómske obyvateľstvo ako prílev Ukrajincov do Česka.

Aby Irina patrila, bude musieť urobiť to, čo musí urobiť každý, aby napredovala – pošliapať všetkých, ktorí tu zostali. Nielenže sa Irina suseda z Ríma dostane do krížovej paľby všetkej pozornosti médií, ale ako možný podozrivý je zatknutý aj jeden z jej synov. A aj keď sa Irino svedomie začne cítiť vinné a Igor popiera, že je útočníkom, chlapec zostáva zatknutý. Jednoduchá odpoveď je „má záznam“. Zdá sa, že je tu príležitosť dostať toho „druhého“ z ulíc.

Blaškovi sa zámerným ponechaním vágneho prostredia filmu darí vytvárať univerzálny príbeh o dvojtriednej spoločnosti, zadržiavanej xenofóbii a rasizme, ako aj zmarených nádejach a snoch. Zatiaľ čo si zvolil Českú republiku ako miesto svojho rodného Slovenska, stránku možno považovať za vzor pre komentáre o celej Európe.

Je to spoločnosť, ktorá sa snaží ukázať sa ako osvietená, progresívna a inkluzívna. Ale skočí aj na prvú príležitosť, aby rozpútal dlhotrvajúcu škaredú tvár vylúčenia a útlaku. Irina sa stáva bábkou znepriatelených frakcií, pričom dobre vie, že ani jedna z nich ju nikdy skutočne neprijme. Je to prehraný a náročný boj – tak prečo ho nevyužiť na maximum, kým ešte môžete?

obeťou Ide o česko-slovensko-nemeckú koprodukciu nutprodukcia, nutprodukce, Elektrické ovečky, Českej televízie a Slovenského rozhlasu. Medzinárodne ho distribuuje Pluto Film.

Fotogaléria 06/09/2022: Benátky 2022 – obeťou

K dispozícii je 15 obrázkov. Potiahnutím doľava alebo doprava ich zobrazíte všetky.