„Osvienčimská správa“ – Ignorovanie je opakovanie [MOVIE REVIEW]

Väzni v koncentračnom tábore Auschwitz-Birkenau v „Osvienčimskej správe“. Obrázok so súhlasom spoločnosti DNA Productions.

Úvod k slávnemu Santayanovmu citátu: „Kto sa nepoučí z histórie, je odsúdený ju zopakovať,“ hovorí režisér Peter Bibjack o príbehu hrôzy a statočnosti, ktorý je teraz až príliš známy. Skupina väzňov, zriadená v apríli 1944 v koncentračnom tábore Auschwitz-Birkenau v Poľsku neďaleko hraníc s Československom (dnes rozdelené na krajiny Česká republika a Slovensko), viedla písomné záznamy o úmrtiach v tábore. Dvaja slovenskí židovskí väzni, Valer a Freddy, sa rozhodli pre odvážny plán – útek z tábora a vložili „Osvienčimskú správu“ do rúk spojencov. Samotný plán je veľmi odvážny a je vykonávaný pod nosom nemeckých strážcov s pomocou spoluväzňov a za cenu ich životov.

Príbeh je dobrý a rozprávanie akéhokoľvek dobrodružstva po úteku by pokazilo najlepšie aspekty príbehu. Keď hovorím „lepšie“, je to preto, že okrem posledných desiatich minút filmu Bebjak a jeho spoluautori Tomás Bombik a Jozef Paštéka, pracujúci z knihy Alfréda Wetzlera Útek z pekla, vytvoril celkom obyčajnú rozprávku. Je zaujímavé, že sploštenie príbehu nie je v samotnom písaní, ale v prezentácii. Vo všetkých filmoch o holokauste a zajateckých táboroch z 2. svetovej vojny, a verte mi, že ich bolo už dosť, je to prvýkrát, čo som zažil tábor, kde všetko vyzerá tak čisto a usporiadane. Nacistickí dôstojníci sa zdajú byť relatívne pokojní, aj keď väzňa dobili na smrť. Snahy oddelenia líčenia a módy, aby títo relatívne zdraví muži vyzerali vychudnuto a krehko, sú pod očné linky a na líca a o niečo popraskané v pruhovanej väzenskej uniforme. Je to zajatecký tábor, ako by ho vykreslil Hollywood, keby sa obávali, že niekoho skutočne urazia. A to je nefér, pretože práve Hollywood produkoval „Stalag 17“ a „Schindlerov zoznam“ s pevnými očami. Aj keď sa naši neohrození hrdinovia plazia po blate, blato vyzerá priamo z nádob, ktoré lemujú podlahu nášho štúdia. Úhly kamery, keď sa utečenci vracajú lesom, sú zámerne, štylisticky a umelo naklonené, aby sa pokúsili simulovať chaotický beh, a nie ako falošné.

Noel Czoczor ako Freddy a Peter Ondrijica ako Valer v správe z Osvienčimu. Obrázok so súhlasom spoločnosti DNA Productions.

Bebjak však dokáže tento trochu zaslúžený román vytiahnuť z kúpeľov, keď sa Freddy a Valier konečne stretnú s niekým, o kom si myslí, že ho bude počúvať. A je to posledných asi 10 minút, kvôli ktorým sa beh cez umelý kal oplatí.

READ  Pete, slovenskí vládni predstavitelia sa snažia rozšíriť akademickú spoluprácu

„Auschwitzova správa“ je založená na skutočnom príbehu Alfreda Wetzlera (Útek z pekla) a Walter Rosenberg (známy aj ako Rudolf Verba). Režiséra k nakrúteniu tohto filmu donútil návrat k pravicovému nacionalizmu vo svojej krajine, na Slovensku a vo veľkej časti Európy. Ukončenie filmu súčasnými prejavmi, ktoré preberajú protimenšinovú a antisemitskú rétoriku a ozvenu nacistickej rétoriky, je vhodnou interpunkciou pre úvodný citát.

V slovenčine s anglickými titulkami.

Otvára sa v piatok 24. septembra v centre mesta Laemmle.