200-stopový asteroid 2023 DZ2 preletí blízko Mesiaca

asteroid 2023 2 DZD Bezpečne prekoná Zem približne v polovičnej vzdialenosti medzi Zemou a Mesiacom. Obrázok cez NASA.

Ďalšia novoobjavená vesmírna skala bezpečne prejde okolo Zeme, táto 25. marca 2023. Prekoná asi polovicu vzdialenosti medzi Zemou a Mesiacom. Astronómovia z observatória La Palma na Kanárskych ostrovoch v Španielsku objavili asteroid koncom februára 2023. Amatérski astronómovia môžu zahliadnuť asteroid, keď rýchlo preletí okolo. Pozrite si grafy v spodnej časti tohto príspevku.

Predpokladá sa, že najbližšie priblíženie k Zemi nastane okolo 19:51 UTC (15:51 EDT) 25. marca. Presný čas a ďalšie podrobnosti sa však môžu aktualizovať, keď sa objavia ďalšie poznámky.

Asteroid dostal meno 2023 2 DZD. Je súčasťou Apollo rodina z asteroidov. Súčasné odhady uvádzajú, že 2023 DZ2 má veľkosť približne 210 stôp (64 metrov) v priemere.

K 20. marcu 2023 bolo zaznamenaných 142 pozorovaní novej obežnej dráhy asteroidu počas 65 dní. Nové pozorovania lepšie definujú obežnú dráhu vesmírnej skaly a umožnia vedcom získať presnejší odhad jej veľkosti, ktorá by mohla mať priemer 43 až 95 metrov.

Pre porovnanie, asteroid, ktorý prešiel cez Čeľabinsk v Rusku vo februári 2013, bol vesmírny kameň s priemerom asi 20 metrov. Pozrite si video s porovnaním veľkosti asteroidov tu.

2023 DZ2 je klasifikovaný ako NEO (Near Earth Object). Okolo Slnka obehne každých 3,16 roka.

Nízke riziko dopadu v roku 2026

Rovnako ako u mnohých novoobjavených asteroidov – ktorých obežné dráhy nie sú úplne známe – sú predbežné. analýza Stopa vesmírnej skaly naznačuje veľmi nepravdepodobnú šancu 1 ku 38 miliónom, že asteroid zasiahne Zem 27. marca 2026.

Ale – s ďalšími pozorovaniami – astronómovia pravdepodobne vylúčia aj tieto malé riziká.

viditeľné v malých ďalekohľadoch

Asteroid 2023 DZ2 preletí do 0,5 mesiaca (polovica vzdialenosti medzi Zemou a Mesiacom) od zemského povrchu. Relatívna blízkosť umožní pozorovateľom pozorovať vesmírnu skalu pomocou ďalekohľadov s priemerom šesť palcov (15 cm) a väčších.

READ  Dinosaur fossils could belong to the largest creature the world has ever seen

Vesmírna skala sa pohybuje rýchlosťou 17 403 mph (28 008 km/h) alebo 7,78 km/s vzhľadom na Zem. Aj keď to vyzerá ako obrovská rýchlosť na to, čo poznáme na Zemi, je to relatívne pomalý asteroid na rozdiel od iných vesmírnych skál, ktoré astronómovia študujú.

Keďže asteroid prejde polovicu vzdialenosti medzi Zemou a Mesiacom, malá vzdialenosť spôsobí, že sa v poli malého ďalekohľadu bude javiť ako „pomaly sa pohybujúca hviezda“. A možno sa vám dokonca podarí zistiť jeho pohyb v reálnom čase!

Jednou z najlepších techník, ktoré nadšenci oblohy používajú na zachytenie asteroidu, je nasmerovať ďalekohľad na známu hviezdu v dráhe asteroidu. Potom už len počkajte, kým sa objaví pomaly sa pohybujúci vesmírny kameň. Našťastie, veľa malých ďalekohľadov teraz obsahuje počítačom riadené ručné ovládanie Go-To. Môžete teda nasmerovať prístroj na referenčnú hviezdu, aby ste zazreli prechádzajúci objekt.

Kedy je najlepší čas vidieť asteroid 2023 DZ2?

Našli sme najlepší čas vidieť asteroid 2023 DZ2 zo severnej pologule skoro v piatok v noci 24. marca 2023. Veľa šťastia a jasná obloha!

Hviezdna mapa znázorňujúca jasné zimné hviezdy a červené značky pre asteroid 2023 DZ2.
Tu je široký pohľad na oblohu v piatok 24. marca 2023. Z miesta na severnej pologuli sa pozrite vyššie juhovýchod horizont. Pre nás všetkých na svete bude asteroid na východ od súhvezdí Orion, Veľký a Malý pes. Navštívte Stellarium online Ak chcete získať presný pohľad na tieto konštelácie 24. marca z vašej polohy na Zemi. Ilustrácia cez Eddie Irizari / Stellarium.
Bližší pohľad. Pozorovatelia používajúci počítačový ďalekohľad alebo ďalekohľad Go-To môžu nasmerovať svoj prístroj na jednu z týchto referenčných hviezd okolo 13:35 UTC 25. marca (24. marca 20:35 CST), aby sa pokúsili nájsť asteroid 2023 DZ2. Asteroid by sa mal javiť ako „pomaly sa pohybujúca hviezda“ prechádzajúca popred stálice na oblohe. Ilustrácia cez Eddie Irizarry/Stellarium.
Približne o 2:20 UTC 25. marca (24. marca 21:20 CST) by mal asteroid 2023 DZ2 prejsť blízko hviezdy HIP 44831, ako je vidieť z nášho pozorovacieho bodu. Ilustrácia cez Eddie Irizarry/Stellarium.
Obrys hviezdy s jednou hviezdičkou a červenými krížikmi asteroidov.
V noci 24. marca 2023 možno budete môcť prostredníctvom teleskopu vidieť pohyb vesmírnych skál v reálnom čase. Približne o 23:00 CST (25. marca 4 UTC) prejde asteroid 2023 DZ2 blízko referenčnej hviezdy HIP 45578. Ilustrácia cez Eddie Irizarry / Stellarium.

Zrátané a podčiarknuté: Novoobjavený asteroid 2023 DZ2 25. marca 2023 bezpečne minie Zem vo vzdialenosti menšej ako polovicu Mesiaca. Návštevníka by si mali všimnúť aj ľudia s ďalekohľadmi.